Pilih lagu sebelum mula membaca.. :)

12/08/11

Cerita Si Anak Kecil


Bismillahirrahmanirrahim...
Setelah beberapa minit melayan pelanggan yang membeli juadah berbuka puasa, saya lihat anak kepada peniaga di sebelah warung sedang bermainan di warung saya. Sibuk sungguh nampaknya dia membelek kereta mainan sambil tangannya dipangkukan di atas kerusi duduk di warung ayah dan ibu saya.

Selama ini saya suka memerhatinya dari jauh sahaja. Kali ini dia begitu hampir. Spontan, saya mendekatkan kerusi lain duduk hampir dengannya. Dia seolah2 terkesima, berhenti dari membelek kereta permainan kecil itu dan memandang ke arah saya. Saya membalas pandanannya, dengan spontan mengusap kepalanya, sambil di hati berdetik, 'Ya Allah, jadikan anak ini menjadi hmbaMu yang taat.'

Seperti mendengar suara hati.. anak ini berlari2 anak mendapatkan ibunya dgn bahasa y tidak difahami, dia berbicara dgn si ibu dgn wajah y sgt ceria hingga terlihat gigi depan y baru tumbuh, smbil jarinya menuding2 ke arah saya. Apa maksudnya tu?

Anak ini.. alangkah beruntungnya jika doa dimakbulkan oleh Allah..
Doa... senjata mukmin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan