Pilih lagu sebelum mula membaca.. :)

7/12/11

Sejauh Manakah Kekalnya Cinta Sesama Manusia

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

"Walaumacam manapun cinta dia pada kita, tetap akan berpisah juga. Kalau dia tak tinggalkan kita semasa dunia, mungkin dia akan meninggal dunia dan berpisah dengan kita."

Si mujahidah mengingat kembali kata-katanya yang diambil dari sumber lain. Teringat dia akan Siti Aminah, umminya Rasulullah saw. Ketika baru 3bulan menikah, Abdullah berangkat ke Syam untuk berniaga. Saat menunggu kepulangan suami dengan penuh rindu, khabar pemergian Abdullah pula yang diterima. Namun, bayi dalam kandungan Siti Aminah menjadi bukti kasih sayang mereka berdua. Abdullah meniggalkan Aminah. 

"Kita bercinta kerana Allah, kita inginkan dirinya pun kerana Allah." Wah, takutnya si mujahidah dengan kata-katanya sendiri. Moga kuat saat diri sendiri diuji nanti. 

"Manusia ni cuma sebagai medium je.. Betapa manisnya cinta dengan manusia, sebenarnya cinta dengan Allah lebih hebat lagi dari itu. Maknanya memang hebatlah cinta Allah ni! Takkan kecewa punya..."

Si mujahidah mengulang kata-kata dari Fatimah Syarha yang pernah dibaca. Mana tidaknya, bercinta dengan Allah, sampai akhirnya nanti kita akan bertemu dengan Allah, sedangkan cinta dengan manusia, dia akan pergi juga, di akhirat nanti belum tentu dia nak jadikan kita biadadari syurga untuk dia. Layak sangatkah kita? Sedangkan jika bercinta dengan Allah.. insyaAllah, patuhi arahannya, jauhi larangannya, cinta apa yang dicintaiNya dan benci apa yang dibenciNya, insyaAllah kita peroleh cinta dariNya. 

Bercinta dengan manusia, kita rasa cemburu. Seperti dalam topik Poligami yang dibincangkan di dalam majalah Solusi, apabila bermadu, seorang wanita sebenarnya telah mengorbankan perasaan yang sangat besar. Saidatina Aisyah pun sendiri cemburkan Saidatina Khadijah yang sudah meninggal ketika itu, inikan pula kita yang entah sesiapa. Pasti ada juga yang terselit namun mungkin tidak dizahirkan, cuba diteguhkan. Sedangkan jika bercinta dengan Allah, bila orang lain bercinta dengan Allah juga, kita jadi rasa 'kebersamaan' untuk bersama-sama mencintai Allah. Subhanallah.. hebat sungguh cintaMu Allah...

Rasa cinta, adalah 1 anugerah Tuhan pada hambaNya.  Dan kerananya, manusia sanggup apa sahaja, asalkan dia memiliki apa yang dicita. Tetapi pastikah cintamu dihargai? Mungkinkah dirinya kan tetap setia? Setelah kau serahkan jiwa dan ragamu? Mungkinkah dipastikan akan berkekalan?

Cintailah kerana Allah, Bencilah kerana Allah, Moga kita peroleh redha Allah.

~Mujahadah Duhai Diri~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan