Pilih lagu sebelum mula membaca.. :)

24/02/12

Rukun Taubat

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera

Manusia, manusia manakah yang tidak pernah berbuat dosa selain Rasulullah saw yang maksum? Bahkan, sesiapa yang merasakan dirinya tidak melakukan dosa, dialah yang sedang berdosa. Maka, jika ada maksiat yang tergantung pada seseorang itu, maka sempurnakanlah rukun 3 rukun taubat.

Yang pertama, kesallah dengan doa yang pernah dilakukan. Kadang-kadang kita cakap je, 'tobat dah..tobat dah..' tapi setelah tu kita ulang lagi sebab tiada kekesalan yang sungguh-sungguh dengan dosa yang kita buat. Selamber je kita tinggal solat walaupun kita katakan 'tidak sengaja' tapi tiada sesal dalam hati kita. 

Yang kedua, berusahalah untuk tinggalkan maksiat yang ber'pahalakan' dosa. Maksiat ni bila kita buat, impak dia dosa. Dosa buat hati kita makin hitam, makin jauh dari Allah. Tinggalkanlah, kepada Allah nanti kita akan kembali. Bila hati hitam, hati tak nampak suda jalan hidayah. Mana nak tuju? Di dunia ni, ibarat air laut yang masin. Bila kita rasa dahaga, kita 'berkehendakkan' air, maka bila diminum air laut, makin bertambah dahaganya. Bila dah rasa seronok dengan dunia, susahnya.. nak balik jalan... Kembalilah sebelum terlambat.

Yang ketiga, kalau dosa kita tu dengan manusia maka bersungguh-sungguhlah meminta maaf. Jika barang orang pernah dicuri, kembalikanlah, jika rosak, gantikanlah yang baru. Jika itu pun tidak mampu, mintalah dari tuannya dihalalkan. Imam Malik berpendapat, boleh sahaja jika mintaa ampun tanpa memberitahu dosa kita padanya, yang penting, minta maaf! Andai tidak dimaafkan, ikhlaskanlah hati untuk bertaubat, semoga di akhirat nanti, Sang Pemilik segalanya memaafkan kita.

Taubat diterima oleh Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang sehinggalah peluang dah tamat, iaitu setelah nyawa sampai ke kerongkongan. Peluang juga dah tertutup bila matahari dah timbul dari arah barat. Nyawa sampai ke kerongkongan, rupanya bila Izrail dah settle cabut semua nyawa, 'turn' malaikat Izrail pula menghadap sakaratul maut, suaranya kedengaran. Saat sakarat digambarkan, astaghrifullah!!! Sangat sakit!! Sedangkan Rasulullah juga mengadap rasa sakit sakarat inika lagi kita!!

Maka taubatlah segera jangan bertangguh. Usah diendah kata mereka sekeliling yang tidak mahu kita kembali kepada Allah sedangkan memang kepada Allah tempat kita kembali. Nikmatnya bila Allah ampunkan dosa kita ibarat, di padang pasir kehilangan unta, jumpa unta tu semula! Dah la di padang pasir, hilang unta! 

Jika anda seorang pemimpin, dan sesiapa sahaja diri anda, jika masih hati tak tenang, gelisah, check back, urusan taubat maknanya belum settle lagi! Ada lagi dosa yang menghantui jiwa kita. Kita milik Allah.. kita milik Allah... Allahumma taqabbal taubatina...

Hasil dari tazkirah maghrib, Semoga bermanfaat buat saya dan anda.
Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan