Pilih lagu sebelum mula membaca.. :)

20/11/11

Kata Adik Tentang Muslimah

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Kalimat demi kalimat kelihatan terhasil dari gerakan jari jemari si mujahidah. Ah, layakkah aku digelar mujahidah? Nama itu doa, amin.. moga benar-benar bergelar mujahidah.. 


‘Tulislah! Bukankah kita yakin dengan kepastian mati?’

Si mujahidah membaca sticker yang terlekat pada laptop putihnya. Harapannya agar dia juga turut mengikut jejak sahabatnya yang menemui Ilahi, tetapi coretan nasihat dan ilmu yang dikongsikan di blog-blog arwah tetap menjadi tatapan pembaca sama ada yang dikenali atau tidak, tetapi pastinya memberi manfaat. Subhanallah.. Walau sebesar zarah, pasti dihitung oleh Allah yang Maha Adil.

Suatu hari, si mujahidah menghadiri 1 program sebagai fasilitator. Adik kandugnya dan sepupu perempuan si mujahidah juga turut serta sebagai peserta di dalam program Islam tersebut. Sekembalinya dari program, adik sepupu si mujahidah berulang-ulang menyebut adik si mujahidah sangat ramai berkirim salam dan sering bertanya-tanya tentang adik. Adiknya lelaki yang mungkin ada rupa. Setelah lama berdiam apabila diberitahu oleh adik sepupu, adik si mujahidah menjawab :

‘Takde-takde, aku respect diorang sebagai budak sekolah agama. Aku tak tengok pun diowang. Semua pakai tudung labuh…’

Subhanallah.. si mujahidah yang duduk antara adiknya dan sepupu perempuannya itu tertunduk dan melafaz syukur penuh kesungguhan sendirian..  

"Begitukah pandangannya pada seorang muslimah?"

Yang tertutup itu indah. Di dalam surah al-Ahzab ayat 59, firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
"Wahai Nabi, katakan kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang mukmin, ‘hendaklah mereka melabuhkan jilbab ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali sebagai wanita baik agar mereka tidak diganggu."

Walaupun ada juga yang menilai dari sudut pandangan negatif, ingatlah bukan pandangan manusia yang menjadi matlamat seorang muslimah bertudung. Dan nilailah setiap sesuatu baik atau tidak berdasarkan ilmu dan dalil-dalil al-Quran dan As-sunnah..Cintalah sesuatu yang Allah cinta dan bencilah sesuatu yang Allah benci. Jadilah diri sendiri dan perbaikilah yang kurang pada diri.

Reda Allah matlamat sebenar kerana kepada Allah tempat kembali.

InsyaAllah..

~Mujahadah Duhai Diri~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan