Pilih lagu sebelum mula membaca.. :)

23/11/11

Maha Baiknya Allah Padaku..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

"Biasalakan, semangat turun dan naik." Jawab si mujahidah ringkas apabila ibunya bertanya keadaan si mujahidah. Terasa malas sungguh baginya untuk memenuhi tuntutan pelajar hari itu. Seusai solat subuh, direbahkan kembali tubuhnya ke atas sejadah. Terlelap seketika. 

"Kak! Bangunla kak.. kelas pukul berapa ni...." Bebel adik sebiliknya yang melihat si mujahidah masih tidak bersiap lagi. Dengan lemah, si mujahidah menggagahkan diri. Jam melewati 8. Pagi tersebut sepatutnya si mujahidah ada lab. MasyaAllah.. memang sudah terlambat. Mandi pun belum lagi. Kelam kabut si mujahidah menyiapkan diri. 

Kelihatan sudah tidak ada lagi pelajar siswi yang menunggu bas sebagai tanda si mujahidah sudahpun ketinggalan. Berehat sebentar di waqaf.. 

"Ya Allah.. Engkau Maha Kuat.. Engkau yang layak memberi aku kekuatan. Kurniakanlah aku kekuatan untuk melalui hari ini ya Allah.." Jiwa rabbaninya mengadu kepada Sang Pencipta. Memusabah diri seketika. 

"Beginikah dikatakan mujahidah? Apa ertinya mujahidah? Bersungguh2? Bersungguh-sungguhkah begini keadaannya? Bangkitlah duhai mujahidah" Kata si mujahidah pada dirinya. Tiba-tiba, lalu seorang kakak yang tidak diingati namanya namun dikenalinya kerna pernah berbual mesra dahulu.

"Kak, nak ke mana kak?" Tanya si mujahidah.

"Kelas." Jawapan ringkas.

Tanpa dipelawa, si mujahidah bertanya spontan, "Boleh tumpang?"

Dengan wajah yang mengalu-alukan, "Jomlah."

Subhanallah.. Allah berfirman yang bermaksud, "berdoalah kepadaKu akan aku perkenankan kepadamu".Walaupun kadang-kadang Allah memang tidak perkenankan apa yang kita minta tetapi sebenarnya diberinya adalah yang kita lebih perlukan.

"Subhanallah.. Allah hantar aku sampai ke FKE ha.. melalui wasilah akak ni.. SUbhanallah.. Moga aku jadi orang yang bersyukur bila diberi nikmat dan sabar bila diberi ujian." Monolog si mujahidah sendirian ketika melangkah tuju ke lab. 

SUngguh Allah sangat dekat dengan hambaNya. Dan hubungan dengan Allah bukanlah setakat di dalam solat sahaja tetapi menyeluruh. Allah sangat baik dengan kita, kita juga kena berhubungan baik dengan Allah.

Syukurlah dan jangan kufur. Pandanglah setiap sesuatu ada kaitannya dengan Allah swt.. 

~Mujahadahlah Duhai Diri~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan