Pilih lagu sebelum mula membaca.. :)

30/11/11

Mengapa Sombong Untuk Bergantung Pada Allah?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Sesampai sahaja si mujahidah di Kolej Kediaman Bunga Raya, terus sahaja menuju ke kedai makan yang biasa dikunjungi. Seperti biasa, seorang diri. Lagipun hanya di bawah blok. Mahu diajak sesiapa, tidak tahu pula siapa. Syukur alhamdulillah, setiap hari ada sahaja rezeki untuk di makan, tempat untuk tidur, kenderaan untuk ke Kampus, subhanallah.. alhamdulillah.. Syukurlah dengan segala nikmat Allah.. 

"Lain Syakartum laazidannakum" firman Allah bermaksud, jika kamu bersyukur akan ditambah lagi. 

Setelah makan, si mujahidah masuk ke bilik, mencapai buku hijau kegemarannya. 29/11/11. 

"Manusia apabila tidak rasa dirinya lemah, dia boleh buat filem 2012, the day after tomorrow. Cuba atasi kekuasaan Allah. Padahal gunung besar boleh jadi abu."

Kecut perut mendengarkan kalam ustaz, suatu peringatan, suatu muhasabah. Subhanallah.. Alhamdulillah.. penuh dengan peringatan saat manusia lain dalam kelalaian. Tidak pernah pula si mujahidah menonton cerita the day after tomorrow. Tetapi diberitahu, antaranya membuat rumah di bawah tanah ketika kiamat berlaku gambarannya. Bolehkah? Mahu tergelak pun ada bila melihat pemikiran kaum kafirun.. 

Lahaulawalaquwwataillabilla.. Kalimah yang sering diucapkan oleh si mujahidah. Kalimah ini diingatkan oleh sahabatnya untuk dibaca setiap kali terasa tidak mampu dalam sesuatu hal. Tiada daya upaya tanpa pertolongan dan bantuan dari Allah. Hebatnya Allah, besarnya kuasa Allah, segala-galanya kita bergantung kepada Allah. Dari sekecil-kecil perkara, sehinggalah ke pekara yang besar.

Saat Rasulullah dan Abu Bakar assiddiq bersembunyi di dalam gua thur, tidak dapat digambarkan, untuk masuk ke gua tersebut, mereka tidak boleh berdiri. Gua tersebut tidaklah sedalam mana. Tetapi Allah melindungi kekasihNya dan sahabat tersayang dari musuh yang mencari mereka. Kata Abu Bakar assiddiq, apakah yang dibawa olehnya untuk berhijrah, "Allah dan RasulNya." 

Kita dan Allah, tetapi kita tidak selalu berusaha mahu 'mencuri' perhatian Allah. Kebergantungan kita kepada Allah tidak tahu setinggi mana. Raja' dan Tawakkalnya kita kepada Allah masih tidak dapat mencontohi Rasulullah yang berhijrah penuh mehnah dan tribulasi. Jarak yang jauh dengan umur 53 tahun, malu kita orang muda! Rasulullah berhijrah seusia 53tahun! Sungguh kuat dan terlalu kuat yakinnya Rasulullah dan Abu Bakar. Sungguh kuatnya kasih sayang kepada sesuatu yang Allah suka dan sayang sehingga Saidina Ali sanggup menggantikan tempat tidur Rasulullah! 

Sebak dada si mujahidah, dalam laju dirinya mengukir kata, apa yang ditulis akan dibaca, dan apa yang dibaca jika bermanfaat, moga menjadi bekalannya ke akhirat. walaupun saat ini, si mujahidah sudah tiada lagi. Hebatnya tauladan ummat terdahulu, kerana di mana bumi dipijak, di situlah Islam disanjung!

~Mujahadahlah Duhai Diri~




Tiada ulasan:

Catat Ulasan