Pilih lagu sebelum mula membaca.. :)

8/11/11

Bersatunya Hamas dan Fatah di Palestin

Dengan Nama Allah Yang Pemurah Lagi Maha Penyayang
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh buat muslimin dan muslimat
dan Selamat Sejahtera

            Hamas,iaitu Ḥarakat al-Muqāwamah al-ʾIslāmiyyah (Pergerakan Pembela Islam), yang diasaskan oleh Sheikh Ahmad Yassin pada tahun 1987. Hamas telah terbukti memperoleh kepercayaan yang tinggi daripada rakyat Palestin apabila memenangi pilihanraya 2006. Tambahan pula, kualiti Hamas turut didorong oleh keanggotan ahli yang terdiri daripada mereka yang professional iaitu lebih daripada 500 orang. Namun, Amerika Syarikat tidak mengiktiraf kemenangan Hamas malah AS dan Kesatuan Eropah telah menyekat bantuan ekonomi kepada Palestin demi memulaukan Hamas. Hamas dianggap sebagai pengganas walhal Israel tidak pula dikatakan sedemikian sedangkan merekalah bapa pengganas!
            Musuh Islam terdiri daripada nafsu, syaitan, orang munafiq, yahudi dan nasrani serta orang kafir lainnya, serta orang islam yang hasad dengki. Kebencian dan dendam Yahudi dan Nasrani kepada Islam telah termaktub di dalam Al-Quran, Allah berfirman di dalam Surah Al-Baqarah ayat 120 yang bermaksud :
“Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan rela kepadamu (Muhammad) sebelum engkau mengikuti agama mereka. Katakanlah, ‘Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya).’ Dan jika engkau mengikuti keinginan mereka setelah ilmu (kebenaran) sampai kepadamu, tidak akan ada bagimu pelindung dan penolong dari Allah.”

            Setelah bertemu dan berbincang akhirnya Hamas dan Fattah telah menandatangani dokumen persefahaman dalam pertemuan mereka di Kaherah pada 27 April 2011 yang lalu. Persetujuan itu menetapkan dua pihak berkenaan akan bekerjasama dengan menolak segala perselisihan dan mengorak langkah bagi mewakili Palestin. Inilah yang ditakuti Israel! Perdana Menteri Palestin, Salam Fayyad memuji tindakan tersebut dan berharap dapat menjadi asas untuk segera mewujudkan pentadbiran perpaduan. Iran turut menyatakan pujian kerana percaya ia dapat mempercepat perkembangan di Palestin dan mencapai kemenangan besar ke atas Israel. Israel pastinya sangat marah sehingga  Menteri Pertahanan Israel, Ehud Barak memberi amaran bahawa rejim Tel Aviv tidak akan menerima kerajaan Hamas.

“Perjanjian itu satu langkah melepasi garisan merah,” kata Lieberman kepada radio tentera Israel sambil memberi amaran mereka akan mengambil tindakan balas manakala Barak berkata tentera Yahudi akan bersikap kuku besi untuk menangani sebarang ancaman dan berikar tidak akan berunding dengan Hamas.’

Janji Allah itu benar, kalam Allah itu motivasi. Allah berfirman di dalam Surah Al-Maidah ayat 44 yang bermaksud :

"..Jangan kamu takut kepada manusia, takutlah kepada Aku…"

Persefahaman yang dicapai Fatah dan Hamas adalah seperti berikut:
1.Pilihan raya
a. Jawatankuasa pilihan raya: sepakat menentukan nama-nama anggota jawatankuasa pilihan raya pusat berdasarkan persetujuan dengan kumpulan-kumpulan kecil di Palestin, dan mengajukannya kepada Presiden Palestin untuk mengeluarkan surat keputusan pembentukan jawatankuasa ini
b. Mahkamah pilihan raya: bersetuju dengan pencalonan 12 hakim sebagai anggota mahkamah pilihan raya, dan mengajukannya kepada Presiden Palestin untuk membuat keputusan dalam pembentukannya berdasarkan persetujuan dengan kumpulan-kumpulan di Palestin.
c. Waktu pilihan raya: Pilihan raya Legislatif dan Eksekutif dilakukan setahun setelah tandatangan persetujuan nasional oleh pihak kumpulan-kumpulan kecil dan penguasa Palestin.
2. Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO)
Fatah dan Hamas bersepakat bahwa keputusan kepemimpinan sementara tidak boleh digagalkan jika tidak bertentangan dengan kepentingan eksekutif PLO.

3. Keamanan
Fatah dan Hamas juga menegaskan bahawa pembentukan Jawatankuasa Tinggi Keamanan yang diputuskan Presiden Palestin terdiri daripada para pegawai tentera melalui persetujuan.
4. Pemerintahan

a.       Membentuk Pemerintahan: Fatah dan Hamas bersepakat membentuk pemerintahan Palestin, menentukan Perdana Menteri dan Menteri-menterinya melalui persetujuan.
b.      Tugas pemerintah:
1.      Menyediakan situasi kondusif bagi pilihan raya eksekutif, legislatif dan Dewan Nasional Palestin.
2.      Mengawasi persoalan perpaduan dalaman Palestin jika terjadi perpecahan
3.      Memantau pembinaan semula Gaza dan mengakhiri sekatan
4.      Memantau penerapan apa yang dicapai dalam persetujuan nasional Palestin.
5.      Menyelesaikan persoalan sivil dan birokrasi akibat perpecahan
6.      Menyatukan lembaga kekuasaan nasional di Tebing Barat, Semenanjung Gaza dan Baitul Maqdis.
7.      Membuat peraturan bagi penyatuan dan lembaga-lembaga tempatan dan sosial.
8.      Dewan Legislatif
Kedua-dua pihak bersepakat untuk menghidupkan kembali Lembaga Legislatif Palestin menurut undang-undang dasar. Hebatkan apabila mereka bergabung? Stay in unity and ISLAM will win! That’s a promise.. Allah berfirman di dalam surah Ali Imran ayat 103 yang bermaksud :
“Dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali (AGAMA) Allah dan janganlah kamu bercerai berai dan ingatlah nikmat Allah kepadamu ketika kamu  dahulu (masa jahiliah) bermusuhan, lalu Allah mempersatukan hatimu, sehingga dengan kurniaNya kamu menjadi bersaudara, sedangkan (ketika itu) kamu berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari sana. Demikianlah, Allah menerangkan ayat-ayatNya kepadamu agar kamu mendapat petunjuk.”
BUKAN MELAYU SAJA, TETAPI MELAYU ISLAM. JIKA BUKAN MELAYU, TETAPI TETAP ISLAM.. ISLAM.. ISLAM.. JIKA BALIK PADA ISLAM.. INSYAaLLAH PASTI TENANG.

Rujukan :
1)      AL-QURAN AL KARIM
4)      Restricted on 09/11/2011. http://palestinkini.info/?p=9370
5)      Restricted on 09/11/2011. http://ms.wikipedia.org/wiki/Hamas

Tiada ulasan:

Catat Ulasan