Pilih lagu sebelum mula membaca.. :)

2/12/11

Takkan Tak Nampak Lagi Kowt?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

"Wahai orang yang beriman, jika kamu tolong agama Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan mengukuhkan kedudukanmu." (Surah Muhammad ayat 7)

Hari itu, si mujahidah masuk ke kelas seperti biasa. Malang baginya, pensyarah tiba-tiba memberitahu adanya 'pop quiz'. Kuiz di UTeM ibarat ujian-ujian kecil semasa di sekolah. Lahaulawalaquwwataillabillah.. Langsung tiada persediaan.. Walaupun hanya menyumbang beberapa percent tetapi kuiz tetap penting bagi memperoleh markah 'carry marks' yang baik. Lantas hatinya memohon bantuan Allah.. Penuh pasrah.

Sebelum memulakan kuiz, pensyarah mengajar terlebih dahulu. Rupanya apa yang diajarkan itu adalah ulangkaji bagi menghadapi kuiz. Tumpuan diberikan sebaiknya dan alhamdulillah, dia mudah faham apa yang diajarkan pada hari itu. SUbhanallah.. 

Semasa menjawab kuiz, si mujahidah sangka dia peroleh jawapan yang salah. Namun setelah berusaha dan dibantu pula oleh Allah swt, alhamdulillah, dia dapat selesaikan sebaiknya. Namun, betul atau salah belum tentu lagi.

Alhamdulillah, si mujahidah memperoleh markah penuh untuk kuiz tersebut. Hari berikutnya, terasa malas ke kelas. Si mujahidah duduk di Masjid, mengulangkaji tanpa rasa serba salah. Datang seorang sahabat sekelas, 

"Kenapa tak masuk kelas?" Tanya kakSuhaina.

"Malas." Jawab si mujahidah ringkas tanpa reaksi bersalah sedikit pun!

"Markah dapat fullkan? TAKKAN TAK NAMPAK LAGI KOWT?" Tiba-tiba si mujahidah tersentap dengan ayat tersebut. 

"Astaghfirullah..." Terpamer wajah kesal pada raut wajahnya.

Sahabat, teman, kawan. Tiada ukhuwah tanpa iman, dan tidak sempurna iman tanpa ukhuwah. Semasa Fatayat tadi, Kakhamiza ada menyentuh tentang peranan sahabat berkait dengan video yang ditayangkan. Mereka adalah cermin bagi kita. Ibarat jika berkawan dengan orang-orang yang lalai, maka kita turut sama lalai walaupun kita cuba mempertahankan diri kita agar tidak lalai. Jika berkawan dengan orang-orang yang soleh, insyaAllah dia menjadi kayu ukur pada diri kita, saat kita lalai dia datang mengingatkan, saat kita bahagia dia tumpang bersama. 

Kita tidak layak memiliki sahabat sehebat saidina Ali, Abu Bakar, Uthman Affan, Umar al-Khattab dan lain-lain lagi kerana kita bukan sehebat Rasulullah. Tetapi hargailah mereka di sekeliling kita, bersahabatlah kerana Allah, mengikut cara apa yang Allah suka kita dalam bersahabat. InsyaAllah. 

~Mujahadahlah Duhai Diri~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan