Pilih lagu sebelum mula membaca.. :)

26/06/11

Bagaimana ibadah kita?

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah, tidak jemu-jemu sehari-hari ibu mengetuk pintu bilik kami dua beradik untuk solat Subuh. Bukan sekadar solat sahaja, malah berpeluang pula untuk solat berjemaah Subuh. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Namun, terasa ada kurangnya dalam ibadah yang dilakukan. Mana tidaknya, ibadah yang dilakukan tiada 'connection' dengan Tuhan yang disembah, tidak khusyuk, dan masih berfikir hal-hal lain.

Rasulullah pernah ditanya oleh Jibril tentang martabat 'ihsan', baginda menjawab :
"Bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatnya, jika engkau tidak melihatnya (sekalipun) sebenarnya ia melihat engkau."
 (Muttafaqun 'alaihi)

Hadith yang diriwayatkan oleh Al-Azdi, Aisyah radiyallahu 'anha mengatakan :
"Adalah Rasulullah s.a.w berbicara dengan kami dan kami juga berbicara dengannya tetapi bila tiba saja waktu sembahyang ia seolah-olah tidak mengenali kami dan kami pula tidak mengenalinya."

Teringat murabbi saya pernah berpesan, 'Bila masuk je solat, hilang dah semua hal tentang dunia dalam kepala.'. Rupanya telah berkata Ulama', "Setiap sembahyang itu adalah urusan akhirat, maka kamu masuk menunaikannya (bererti) kamu telah keluar dari dunia."

Takutnya jika apa yang ditulis kemudian dibaca oleh saudara-saudara, tidak pula saya amalkan. Di neraka juga tempatnya. Na'uzubillah min zalik. Apa yang disampaikan itulah yang akan diuji pada diri. Ingatlah.. apabila kita sendiri diuji dengan apa yang kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar kita melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia.
Sumber rujukan : Apa Ertinya Saya Menganut Islam oleh Al-Ustaz Fathi Yakan
~Bermujahadahlah Duhai Diri~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan