Pilih lagu sebelum mula membaca.. :)

27/11/11

Teguran Allah Melalui Kata Sendiri

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


"Ana??!" seolah terkejut si mujahidah bila diminta memberi pengisian tentang anak dan ibubapa. 

"Ana bukan anak yang baik, macam mana ana nak cakap tentang ibubapa?" Sungguh terasa berat jiwa si mujahidah. Bagaimana mungkin dia perkatakan sesuatu yang sangat jauh dari dirinya sendiri. Terasa kosong isi yang perlu disampaikan kepada sahabat-sahabat sesama Islam yang akan ditemui nanti. Lahaulawalaquwwataillabilla..

"Kata mujahidah..bolehla Nadia.. Enti ni fikir complecated la. Kongsikan gambaran sebenar diri enti untuk dijadikan teladan." sokong sahabat-sahabat kepada si mujahidah. 

'Ya Allah... sungguh aku terasa sangat berat untuk sampaikan tentang ayah ibu lantaran aku sendiri perlu dimuhasabahkan dan banyak perlu diperbaiki sebagai seorang anak.. ya Allah..adakah ini teguranmu padaku?' si mujahidah sendirian bermonolog. Kehulu kehilir sambil memegang sedikit catitan yang dibuat sebagai persediaan. Apa yang diharapkan, apa yang disampaikan oleh dirinya sendiri adalah untuk kesedaran dirinya bersama sahabat-sahabat yang lain. 

'Jika mereka tidak nangis takpe, yang penting mereka ada kesedaran untuk berbuat baik kepada ibu bapa dan jangan lupa, aku juga.' si mujahidah bercakap sendirian, berlenang air matanya. Apakah teguran Allah ini.. Astaghfirullah..

"Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekalian, pentingnya kita memuhasabah hubungan diri kita dengan ibubapa, itu adalah PERINTAH ALLAH swt. Kita kata kita kata kita insan ditarbiyah, kita kata kita ingin reda Allah. Keredaan Allah terletak pada keredaan ibubapa. Allah berfirman di dalam surah Luqman ayat 14 yang bermaksud, Dan kami perintahkan manusia (agar berbuat baik) kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungkannya dalam keadaan yang lemah YANG BERTAMBAH-TAMBAH, dan menyusukannya dalam usia 2 tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kedua orang tuamu. Hanya kepada Aku kembalimu. Bila seorang pemuda ingin turut serta di dalam peperangan bersama Rasulullah saw, Rasulullah tanya dia ada tak ibu di rumah, dan katanya ada. Rasulullah minta pemuda ini balik untuk menjaga ibunya." semakin lancar si mujahidah tuturkan, semakin terasa sebak di kalbunya.. mula terketar-ketar suaranya menahan rasa tangis. Terasa dirinya sangat teruk. Terasa hinanya dirinya.

'Ibu.. maafkan along ye bu.. maafkan along.. Ya Allah.. sukarnya untuk aku bahagikan diriku kepada ibu dan ayah, kepada sahabat-sahabat, kepada gerak kerja Islam, kepada akademik, kepada seorang saudara baru yang masih belum pandai mengaji, adik yang masih banyak tidak tahu tentang Islam, seorang kawan Chinese yang mahu belajar tentang Islam, seorang kawan yang katanya mahu berubah menjadi lebih baik, Astaghfirullah....' berguguran airmata tangis seorang mujahidah... 'Allah pinjamkan sementara sahaja nikmat ibubapa' seakan terngiang dengan katanya sendiri. Sungguh, apa yang disampaikan merupakan ilham dari Allah, peringatan buat diri dan insan yang mendengar di hadapan si mujahidah.

Bersyukurlah dan jangan kufur.. 

~Mujahdahlah Duhai Diri~


1 ulasan: