Pilih lagu sebelum mula membaca.. :)

25/07/11

Buat Insan Bergelar DAIE

Bismillahirrahamnirrahim
Lemahnya bila saya membaca mesej dari seorang insan yang saya gelarkan ‘sahabat’ sebelum ini dan tidak pasti apakah statusnya yang dapat saya beri dengan lapang dada selepas ini kepadanya. Bila berlaku tidak puas hati, kecil hati, sakit hati, itu perkara biasa bagi saya apabila berkecimpung di dalam sesuatu organisasi.

Dulu saya merasa semangat saat-saat aktif dalam dakwah. Tetapi kebelakangan ini rasanya semakin terasa hambar. Ukhuwah makin kering-kontang, bahkan saya melihat ternyata banyak ikhwah dan akhawat yang aneh dan pelik!

Lalu apa yang ingin saya lakukan setekah merasakan semua itu? Serasa ingin berhenti sahaja, keluar dari tarbiyah ini. Saya kecewa dengan perilaku dan sikap beberapa ikhwah dan akhawat yang tidak Islami. Juga dengan organisasi dakwah yang saya geluti, kaku dan sering mematikan potensi anggota-anggotanya. Jika terus begini, lebih baik saya bersendirian sahaja.

Adakah anda seperti saya?

Para pembaca yang dirahmati Allah sekalian, bila satu kali kita naik sebuah kapal mengharungi lautan luas. Kapal itu ternyata sudah rosak. Layarnya banyak berlubang, kayunya banyak yang reput, bahkan kabinnya penuh dengan sampah bauan kotoran manusia. Lalu apa yang kita lakukan untuk tetap sampai pada tujuan? Apakah wajar kita memilih untuk terjun ke laut dan berenang sampai tujuan?

Bila kita terjun ke laut, sesaat kita akan merasa senang. Bebas dari bau kotoran manusia, merasakan kesegaran air laut, atau bebas bermain dengan lumba-lumba. Tapi itu hanya sesaat. Berapa kekuatan kita untuk berenang sampai tujuan? Bagaimana bila ribut datang? Dari mana kita mendapat makan dan minum? Bila malam datang bagaimana kita mengatasi hawa dingin?

Apakah kita masih merasa bahawa jalan dakwah adalah jalan yang paling utama menuju redha Allah SWT? Bagaimana bila ternyata kereta yang kita bawa dalam menempuh jalan itu ternyata rosak dan bermasalah? Kita akan berjalan kaki meninggalkan kereta itu tersadai di tepi jalan atau mencuba memperbaikinya?

Allahuakbar… cukup-cukup.. Istiqamahlah kita dengan jalan ini.. kita berdakwah bukan untuk mendapat pingat kehormatan atau agar setiap kata-kata kita diperhatikan. Atau kita mendapat nama di sisi manusia. Biarlah yang lain dengan urusan peribadi masing-masing. Biarlah kita tetap berjalan dalam dakwah dan hanya Allah swt sahaja yang akan membahagiakan kita kelak dengan janji-janjiNya. Biarlah segala kepedihan yang kita rasakan menjadi pelebur dosa-dosa kita.

Mereka adalah kumpulan insan yang punya banyak kelemahan dan kekurangan. Tetapi di sebalik kelemahan itu, masih amat banyak kebaikan yang mereka miliki. Mereka adalah peribadi-peribadi yang menyambut seruang Allah untuk berdakwah. Dengan begitu mereka sedang berproses menjadi manusia terbaik pilihan Allah swt.

Bila ada satu dua kelemahan dan kesalahan mereka, janganlah hal itu meresahkan perasaan kita. Sebagaimana Allah swt menghapus dosa manusia dengan amal baik mereka, hapuslah kesalahan mereka di mata kita dengan kebaikan-kebaikan mereka terhadap dakwah selama ini. Kerana di mata Allah swt, belum tentu kita lebih baik dari mereka.

Mundur lemah atau bahkan berpaling menjadi lawan bukanlah jalan yang masuk akal. Apabila setiap ketidaksepakatan selalu diselesaikan dengan jalan itu maka apakah dakwah ini dapat berjalan dengan baik?

Kita bukan sekadar pemerhati yang hanya berkomentar. Atau hanya pandai menuding-nuding jari kerana sesuatu kesalahan. Kalau hanya itu, orang kafir pun boleh melakukannya. Tapi kita adalah daie. Kita adalah khalifah. Kitalah yang diberi amanat oleh Allah swt untuk menyelesaikan masalah-masalah di muka bumi. Bukan hanya membongkarnya, yang menjadikan ia semakin meruncing dan membarah.

Tapi bagaimana kita bole memperbaiki organisasi dakwah dengan kemampuan saya yang lemah ini? Siapa kata kemampuan kita lemah? Apakah Allah swt menjadikan begitu kepada kita? Semua manusia punya potensi yang berbeza. Namun tak ada yang mampu melihat bahawa yang satu lebih baik dari yang lain.

Bekerjalah dengan ikhlas. Berilah kerjasama dalam kebenaran, kesabaran dan kasih sayang pada semua ikhwah dan akhawat yang terlibat dalam organisasi itu kerana peringatan selalu berguna bagi orang yang beriman. Bila ada sebuah isu atau fitnah, tutuplah telinga kita dan bertaubatlah. Singkirkanlah segala prasangka kita terhadap saudara kita sendiri.

Ikhlas adalah roh setiap amal. Ikhlas adalah motivasi yang kuat agar amal kita tetap terjaga sentiasa tidak usang kerana kepanasan dan tidak luntur kerana kehujanan, tidak ghurur kerana pujian dan tidak kendur kerana cacian. Terus bergerak kea rah tujuan yang paling tinggi puncak dan cita-citanya. Peliharalah keikhlasan dalam bekerja. Semoga kita sama-sama terus istiqamah dalam dakwah dan tarbiyyah.

Organisasi penglibatan saya bukanlah satu. Yang baik dikutip bersama. Apa yang saya catatkan saya edit dari sebuah artikel yang penuh makna.

~Mujahadah Duhai Diri~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan